מהי קהילה?

כדי לענות על השאלה הזו, חייב להתחיל מהבסיס ולעבור שלב שלב, אז ראשית:

מהי קהילה בכלל?

קהילה היא פלטפורמה דיגיטלית (או פרונטלית) שבה נוצר חיבור כלשהו בין אנשים, כאשר כולם שווים וכולם מדברים סביב התחום והנושא בה אותה קהילה בחרה להתמקד, כשהמנהלים שלה אינם בעלי הדעה היחידים, אלא התפקיד המרכזי שלהם הוא להניע ולשמש דוגמה לשאר חברי הקהילה לפעילות והתפתחות בתוה ולהעשיר אותם בתחום בו הקהילה פועלת.

במילים פשוטות? דמיינו שהגעתם למקום שהשיח בו, הוא על הנושא שהכי מעניין ומעסיק אתכם ביום יום – ולא רק אתכם, אלא את כל מי שנמצא בו!

ההבדל בין קהילה לקבוצה

שאלה שבטח עולה לכם בראש כעת היא ״את מדברת על קבוצות פייסבוק, כאילו?״
אז… הגיוני להתבלבל בין השניים, לא אאשים אתכם (עדיין!)

מה שכן, חשוב להבין שההבדל בין קהילה לבין קבוצה הוא מאוד פשוט:

בקבוצה? בעל המאה הוא בעל הדעה – המנהל מפרסם תוכן והוא מוביל השיח העיקרי באותה קבוצה, הנמצאת לעיתים תחת חוקים נוקשים של אותו מנהל. ולכן נראה לרוב כי אדם אחד יוצר ומפרסם את התוכן וכי המענה על הצורך של אותה קבוצה הוא מענה זמני.

למשל: אם אני מחפשת דירה להשכרה ברמת גן, אכנס לקבוצה של "מחפשים דירות…", אך ברגע שמצאתי דירה אין לי עוד צורך בקבוצה את ולכן אני אצא ממנה. לרוב בקבוצה לא יהיה דגש על יצירת היכרות מעמיקה בין חברי הקבוצה.

ומן הצד השני, קהילה היא מקום בו כולם מקושרים ומתקשרים אחד עם השני ופעילים ברמות שונות (לפי החלטתו של אותו חבר/חברת קהילה, כמובן – לא בכוח).

רמות הפעילות בקרב חברי הקהילה, לרוב יהיו מחולקים לצופים, משתתפים ויוצרי תוכן.

קהילה היא קבוצה שעונה על צורך לאורך זמן, היא מאגדת סביבה חברים בעלי ענייני תוכן וערכים משותפים ובה כל אחד יכול ואף מומלץ לייצר תוכן, לשתף וליצור קשרים עם שאר חברי הקהילה.

בקהילות רבות כיום יש "צוות מוביל" שהוא צוות גרעין של אותה קהילה והוא האחראי על פרסומים קבועים מראש כמו פינות ונושאי תוכן שנקבעו מראש ומטרתו תהיה הנעה לפעולה של שאר חברי הקהילה ועידוד לקיחת חלק פעיל, ייצור, שיתוף, היכרות ופרסום של תכנים, לייקים, פוסטים סרטונים ועוד.

סוגי קהילות

כיום ישנן מספר סוגי קהילות:

  1. קהילות חברתיות – מתבססות על שיתוף מהחיים הפרטיים, חוויות ואתגרים שבהם נתקלו חברי הקהילה ועידוד אחד של השני, היכרות והכלה. קהילות חברתיות לרוב יעסקו בנושאים רחבים יותר והבסיס של חברי הקהילה יהיה מושתת על נושא/ערך רחב כגון" "דור ה…" או "אמהות…"
  2. קהילות עסקיות – מבוססות על נושא ספציפי ולרוב יהיו יותר נישתיות. בקהילות עסקיות התוכן שיפורסם יהיה מכוון לכיוון העסקי ולתחום בו חברי הקהילה מתמצאים/לומדים/עובדים ושם אנחנו ניתקל פחות בשיתופים אישיים ויותר שיתופים מחיי העבודה, לימודים, פרסום מאמרים ושאלות על אותו תחום. קהילות אלו לרוב יהיו "הייטקיסטים ב…" או "משאבי אנוש…"
  3. קהילות תוכן – קהילות תוכן הן עסקיות וחברתיות גם יחד, בהן חברי הקהילה מפרסמים את התוכן שלהם בין אם הוא חברתי, עסקי, נישתי. התוכן שיפורסם שם יהיה מגוון ויכלול בין השאר פוסטים, סרטונים ופודקאסטים. ישנן קהילות תכון לנושאים ספציפיים כגון "כתיבה ב…" וקהילות רחבות שפונות לתוכן טוב כגון קהילת "התוכניסטים".
  4. קהילות ארגוניות – ישנם ארגונים בארץ ובעולם שהחליטו לפתוח קהילה לעובדים שלהם ו/או ללקוחות שלהם. קהילות אלו יהיו סגורות ויותר "אקסלוסיביות" והשיח בהן יהיה סביב אותו מותג של הארגון והפעילות שלו. קהילות אלו לרוב קטנות יותר, אינטימיות וממוקדות, כאשר חברי הקהילה (בעבודה נכונה, כמובן), הופכים ל"שגרירי מותג" וזוכים להיכרות עמוקה יותר עם פעילות ואנשי הארגון. בקהילות של ארגונים התוכן שיפורסם יהיה בהתאם למשאבים ולנכסים של אותו ארגון ובהתאם לאווטר של הלקוחות הנמצאים בו.

אני מקווה שהצלחתי לעשות לכם קצת סדר בראש ולהסביר מהי קהילה ומה מטרותיה, בסופו של דבר – קהילות (מכלל הסוגים), הן משהו יחסית חדש בנוף, לא כל אדם או ארגון יודע האם ולמה כדאי להקים קהילה? חשוב לזכור שמדובר על תחום שנמצא עדיין בתהליך התהוות והתפתחות, אז אל תרוצו עדיין למסקנות והחלטות נחרצות בלי לחשוב על זה כמו שצריך, מכיוון שכמו שתבינו בהמשך גלישתכם בכתבות באתר – קהילה תדרוש מכם עבודת הקמה, תפעול ותחזוקה לא מעטה.