כתיבה בקהילות: איך התחלתי ולמדתי לכתוב?

עד לפני שנה וקצת, בשלהי ספטמבר 2019 – לא כתבתי פוסט מימיי, מודה. באופן כללי, כתיבה לא הייתה חלק בחיי כלל וכלל.

כאשר נכנסתי בפעם הראשונה לצוות הובלה של קהילת הדור החדש (קהילה חברתית) – בחיים לא אשכח את הרגע בו אחת מחברות הצוות ביקשה ממני לכתוב פוסט במקומה, מכיוון שהיא התעכבה בעבודה והוסיפה את הטענה של "את כותבת יותר טוב ממני". והאמת? ממש רציתי לכתוב לה באותה שנייה "ממתי?!" אך החלטתי להתאפק וכתבתי את הפוסט.

הפלא ופלא, הוא לא היה נוראי בכלל! למרות שלקח לי יחסית זמן רב לכתוב אותו. לאחר שפרסמתי את הפוסט, החלטתי עם עצמי שאני חייבת ללמוד לכתוב והתחלתי לחקור את כל סדנאות הכתיבה האפשריות, אך הן היו מאוד יקרות לתקציב שלי בזמנו. לכן, מה שעשיתי (חוץ מלהביט במסך הייאוש) הוא להתחיל לכתוב

בהתחלה, כל פוסט לקח לי קרוב לשעה, לפוסט אחד! זה מטורף. 
התחלתי לעשות חקר שוק, נכנסתי לכל הקהילות שבהן הייתי פעילה וראיתי כיצד כותבים החברים בהן, לאיזה סגנון כתיבה ישנם יותר לייקים ותגובות ומהן התבניות שחוזרות על עצמן – כך התחלתי להתאמן בכתיבה לעצמי, במקביל לכתיבת פינה אחת לשבוע.

אז נכון, למידה פורמלית לא הייתה… אך למידה מהשטח ומניסיון לאורך זמן (גם כשלא שמתי לב) הייתה ובגדול!

אז איך מתחילים לכתוב?

אז כן, אפשר גם ללמוד לכתוב ללא למידה פורמלית וללא קורסים, איך? מתחילים לחקור!

קחו לכם שלוש קהילות/קבוצות פעילות שמעניינות אתכם ושהן חלק מתחום העיסוק שלכם, כנסו אליהן, תגללו – ותראו אילו פוסטים כותבים? באיזו תצורה? מהי השפה המקובלת, לאילו פוסטים יש יותר אימפקט ולאילו פחות – ובנוסף, לא פחות חשוב מכך, למה אתם הכי מתחברים!

החוק הראשון לכתיבת פוסט הוא כותרת חזקה!
לרוב, בכותרות הכי חזקות אנחנו נראה מספרים ו/או משפט שמרמז על נושא הפוסט, אך יחד עם זאת מסקרן ו"משאיר טעם לעוד", מה שיוביל לרצון עז לקרוא את הפוסט מצד חבר.ת הקהילה.

מציאת רעיון לכותרת חזקה

הרעיון שלכם לכותרת חזקה לפוסט שתכתבו, תבוא בדרך כלל באחת משתי דרכים:

  1. אנחנו נדע מראש על משפט חזק, ציטוט או מספר "מפוצץ" – ונכתוב זאת ישר.
  2. ראשית נכתוב את הפוסט כולו ורק לאחר מכן נחליט איזו כותרת היא הכי מתאימה למה שכתבנו.

מעבר לכך, ישנן תבניות מאוד מסודרות לכל פוסט, תבניות אותן אני מציגה בפגישות הצוות הראשוניות עם כל צוות, כך שיוכלו כבר מההתחלה לבחור באחת משלושת תבניות הכתיבה שיצרתי, תבניות המובילות להנעה לפעולה ולהצגת מידע ראשוני לחברי הקהילה.

איך נדע אילו פוסטים לכתוב?

מעבר לנושא של הקהילה עצמה, נרצה לדעת מהם הדברים הספציפיים שחברי הקהילה ירצו לדבר עליהם ולחלוק עימנו. לכן, נעלה בעיקר שאלות בשקיפות מלאה – נשאל שאלות כגון "מה אתם הייתם רוצים לקבל?" ו/או "על אילו נושאים הייתם רוצים לדבר החודש?"

שאלות אלו יבואו בצורות מאוד פשוטות, לרוב על גבי רקע נחמד וללא כותרות מיוחדות – הפוקוס הוא על השאלה עצמה. האפקט של אותן שאלות יתן לנו כמנהלים שני דברים:

  1. שקיפות בעיניי חברי הקהילה והרגשה של "אכפת להם ממני וממה שאני רוצה"
  2. טראפיק מוגבר כתוצאה ממענה גבוה על הפוסט. פוסט מסוג שאלה הוא קצר מאוד ונותן לחברי הקהילה מקום להתבטא בקצרה ובצורה ממוקדת.

איך התשובות על אותן שאלות יתרמו לנו? על מנת להסביר בצורה הטובה ביותר, אספר סיפור מתוך קהילת יזמים עסקיים הנמצאים בתהליכי בניית עסק, אותה אני מנהלת. באחד הימים שאלתי בקהילה שאלה פשוטה: "על אילו נושאים הייתם רוצים שנדבר?"

בתגובות גיליתי שרוב חברי הקהילה רוצים ללמוד ולדעת יותר על כתיבה שיווקית, משפכים שיווקיים ועל עולם השיווק בכלל. עד לאותו רגע, נושא השיווק לא היה מרכזי בקהילה – הוא היה עולה מדי פעם ולא בתדירות גבוהה בכלל.

לאחר אותן תשובות, העלנו שני לייבים בנושאי שיווק עם סמנכ"ל השיווק של אותה חברה, כאשר לכל אחד מהלייבים הגיעו 17% מחברי הקהילה והשתפרותם בנושאים המדוברים מעולם השיווק והפעולות שהם עושים בעסק שלהם עלה בצורה משמעותית.

שלושה פוסטים שהם חובה בכל קהילה

  1. פוסט היכרות – נועד לכך שחברי הקהילה יכירו אתכם ובכך ירגישו יותר בנוח. מעבר לכך תפקידו של צוות ההובלה הוא לשמש דוגמא ולכן פוסט זה יוביל לכתיבת פוסט היכרות משאר חברי הקהילה ולהיכרות מעמיקה ויצירת קשרים מרובים.
  2. פוסט טיפים – במנועי החיפוש הם לרוב יופיעו במקומות הראשונים " HOW TO… ו" TOP 5"… אלו פוסטים קלילים שנותנים המון ידע וערך ועם זאת גם פרקטיקה, בשילוב עם הנגשת הידע הרלוונטי לקהילה על פי מחקר מקדים על מה הם רוצים ללמוד ולדעת ובמה הם היו שמחים לקבל טיפים. פוסט מסוג זה יקבל אהדה גדולה בקרב חברי הקהילה ויעזור להם להתקדם באותו תחום. אני רוצה להדגיש שהתקדמות חברי הקהילה בתחומם, תשפיע באופן ישיר על קידום הקהילה עצמה. הם יקבלו ערך ופרקטיקה, הרגש שלהם לקהילה יעלה, הרצון להשתתף ולקחת חלק יגדל – והם ירצו לשתף את הנצחונות והמעשים שלהם עם שאר חברי הקהילה!
  3. פוסט ידע – לרוב, פוסט זה יהיה יחסית גנרי, אך אנו נרצה להכניס בו ערך רב ואת ערכי הקהילה. בפוסט מסוג זה, אנו נרצה לחדש ואו לחדד לחברי הקהילה ידע שרלוונטי להם לפי נושא הקהילה שבחרנו, בצורה כמה שיותר קלילה. חשוב לשים לב! פוסט ידע יכול להפוך בקלות למאמר ארוך ומייגע, לכן חשוב שתשימו לב שמה שאתם כותבים מעביר את המסר ולאו דווקא את כל הידע.

באופן אישי, אני מאמינה שכל אחד יכול ללמוד לכתוב אם יש לו/לה את הרצון לכך, אם זה מספיק חשוב לכם – פשוט תתחילו לכתוב! ותזכרו, אני תמיד כאן לכל שאלה.