כאשר נרצה לפתוח את הקהילה שלנו, נרצה לדעת את הבידול שלנו ולראות מה קורה אצל קהילות אחרות.
כיצד אנחנו עושים זאת? בעזרת חקר שוק!
חקר שוק יבוא בכל פעם שנרצה לפתוח משהו חדש ו/או לשפר את הקיים ולהביא אותו לרמה אחרת. בעזרת חקר שוק, נראה כיצד אחרים עושים, נלמד, נמצא את הבידול, ניקח את הדברים שעובדים, נבין מה הדברים שפחות עובדים ושלא התחברנו אליהם – וכך נאסוף את הכל לכדי הפאזל הייחודי שלנו.
מה כולל חקר שוק?
כאשר אנו באים לפתח משהו חדש, או לשפר את הקיים, אנו חייבים להכיר את השוק אליו אנחנו פונים ולהבין אותו באופן ישיר ובאופן עקיף.
- מציאת חברי הקהילה: גיל, מין, סטטוס ומציאת מכנה משותף לכל קבוצת חברי הקהילה.
- פלטפורמות רלוונטיות: באילו פלטפורמות חברי הקהילה נוהגים יותר לגלוש ולהיות פעילים?
- מתחרים ודומים פוטנציאלים: מה כבר קיים? כיצד הם פועלים ומה הם מספקים בקהילה שלהם?
חקר שוק ישיר ועקיף
בקהילות יהיו לנו מתחרים ודומים, אותם נחלק לישירים ולעקיפים:
- ישיר – קהילה אשר מתעסקת באותו תחום.
- עקיף- קהילה המתעסקת בדבר דומא אך מספקת פתרון לאותו צורך.
איך בודקים ישיר ועקיף? לצורך ההדגמה, נניח ואנחנו רוצים לפתוח קהילה חברתית בנושא מיומנויות לגיל הרך.
בשלב חקר השוק הישיר, אני אכתוב זאת בגוגל ובפייסבוק ואבדוק האם יש קהילה כזאת, בנוסף, אתחיל לחפש מילות קשורות, כגון “הגיל הרך”, “תינוקות”, “מיומנויות” ועוד – וכך אראה האם יש לי מתחרים או דומים (בין אם קהילות או כל קבוצה כזו אוא אחרת בנושא), כיצד הם מתנהלים ומתפקדים, מה הולך שם ומה לא ואבין את הסביבה הישירה שלי.
בחקר שוק עקיף, אני אחפש את הנושאים הסובבים את הנושא הראשי, כל הקישורים שיכולים להיות לנושא של הקהילה. נמשיך עם הדוגמה על קהילת “מיומנויות לגיל הרך”, מה נוכל לחפש וללמוד באופן עקיף? נחפש למשל קהילות של אימהות טריות וצעירות, נראה מה הן שואלות, נבין מה הצרכים שלהן ומה הן מחפשות לבייבי שלהן.
לסיכום, לפני שנתניע כל פרויקט חדש, אחד מהדברים החשובים ביותר שעלינו לעשות – הוא חקר שוק מקיף, המכיל מגוון גורמים משתנים. בנוסף, חשוב להגיע לתהליך חקר השוק (בעיקר העקיף) עם ראש פתוח, שכן נצטרך להעמיק ולקחת בחשבון גורמים משפיעים רבים.
והכי חשוב? תהנו מהדרך!