חסמים אצל חברי הקהילה: למה הם נוצרים – וכיצד ניתן לפתור אותם?

איכות קהילה נמדדת בין היתר על פי כמות הפרסומים אצלה ורמת התוכן המפורסם, שכל זאת הוא תוצר ישיר של הרגשה בטוחה במרחב הסביבתי של הקהילה.

אז איך אנחנו יכולים לגרום לחברי הקהילה לפרסם את המחשבות/השאלות/הידע/הערך שלהם ולהרגיש בנוח תוך כדי?

פתירת ושחרור חסמים אצל חברי הקהילה

אפתח בכך שלכולנו היו (או שעדיין יש) חסמים.

כאשר אנחנו נכנסים לקהילה חדשה, אנחנו בעצם נכנסים למרחב סביבתי שבו אנחנו עדיין לא מכירים את כולם ולפעמים זאת תהיה ההיכרות הראשונה שלנו עם קבוצה בפייסבוק בה אנחנו לוקחים חלק ביצירת התוכן שלה וצריכים לכתוב או לצלם תוכן, לכן טבעי מאוד שנרגיש חסם כלשהו.

חסם הוא רגש שנגרם על ידי יציאה מאזור הנוחות של אותו חבר קהילה והוא יכול להתבטא בחשש או מחשבון כגון: ״האם יצחקו על השאלה שלי?״ או ״האם יגיבו בכלל על מה שכתבתי?״.

בתור מנהלי קהילה, חלה עלינו החובה להפיג ולשחרר את אותם חסמים של חברי הקהילה ואנו נוכל למדוד זאת על ידי מספר חברי קהילה פעילים ועל ידי מספר חברי קהילה שיוצרים תוכן.

איך משחררים חסמים אצל חברי הקהילה?

  1. יחס אישי – כאשר חבר קהילה נכנס, בעזרת מתן יחס אישי, שיכול לבוא לידי ביטוי במספר צורות, אנחנו אוטומטית נייצר תחושת שייכות ואכפתיות שתגרום לאותו אדם להרגיש ״היי! מישהו שם לב אלי״.
    אותו יחס יכול לבוא בכמה רמות וצורות שונות על פי החלטתו של אותו מנהל קהילה, אפשר לשלוח הודעה אישית במסנג׳ר הפרטי של אותו אדם או לעשות פוסט אחד גדול, אחת ל-x זמן של ״ברוכים הבאים״ ולתייג את כולם. ישנם מנהלי קהילות אשר משלבים את שתי הפעולות ביחד.
    אישית, בתור מנהלת קהילה כיום, בארגון בו הקהילה אחראית על תלמידי הארגון, הפעולות שאני עושה הם שיחה אישית בזום (שלום לכל אלו שקוראים זאת לאחר תקופת הקורונה!) עם הסבר מקיף על הלימודים ועל הקהילה וגם פוסט אחת לשבועיים של ברוכים הבאים, תלוי בכמות התלמידים שמצטרפים.
  2. טראפיק גבוה – יש הבדל גדול בין כניסה לקהילה בה יש מעט תגובות ולייקים על תוכן, לבין כניסה לקהילה בה יש הרבה תגובות ולייקים. ההבדל העצום הזה מתבטא בהבנה ראשונית של האם בכלל כדאי לי בתור חבר קהילה חדש ליצור תוכן. בתור מנהלי קהילות עם צוות מוביל, לפחות להתחלה עד שניצור את הגיבוש והסרת החסמים אצל רוב חברי הקהילה, אנו יכולים להגיב לכל פוסט, לתת מילה ופידבק טובים וכמובן לצרף אלינו את הצוות המוביל, שיצטרפו לחגיגה גם!
  3. אמון – קהילות נהיו טרנדיות, אך החוכמה האמיתית היא לשדר ״אנחנו כאן לטווח זמן ארוך״. עקב הטרנד, המון אנשים חוששים שעד שהם יכנסו ויכירו אנשים, מנהלי הקהילה ינטשו ובכך תתפרק הקהילה והמרחב הסביבתי. כדי להעביר לחברי הקהילה שהם נמצאים כאן לטווח זמן ארוך, תגידו להם זאת! תהיו נוכחים בנעשה, תראו שאתם יוזמים אירועים לעוד חודש וחודשיים, תצרפו חברי צוות חדשים בהתאם לגדילתה של הקהילה שלכם וכמובן תהיו נוכחים בהכל.
  4. חוקים – שמירה על שפה נאותה תוביל לדיונים תרבותיים, גם במידה ואין הסכמה בין מספר צדדים של חברי הקהילה וכמובן, תגרום לאותו חבר קהילה שהצטרף רק עכשיו לדעת שכאשר הוא מפרסם תוכן – אף אחד לא יצחק עליו או יקניט אותו בצורה כזאת או אחרת. זאת היא חובתנו לשמור על החוקים הללו ולשמר שיח נקי מקללות, גידופים וחוסר כבוד.

לאחר שהורדנו את החסמים של חברי הקהילה אנחנו נראה עליה בתוכן, בהשתתפות וכמובן בהיכרות של חברי הקהילה בינם לבין עצמם.

לבסוף, הגדילה והצמיחה של הקהילה תהפוך להיות צמיחה אורגנית שתבוא מחברי הקהילה עצמם וכאן תדעו שפעלתם נכון.