שיתופי פעולה בקהילות: עם מי? ולמה אני צריך את זה?

שיתופי פעולה נהפכו עם השנים לדבר נפוץ, אם פעם היינו חייבים להיות מונופול כדי ״להצליח״, היום אנחנו יכולים לראות כי דווקא שיתופי פעולה הם הדברים שמחזקים אותנו ומגדירים את הזהות שלנו.

מה יוצא לנו משיתוף פעולה?

שיתופי פעולה מכוונים ליצירת מצב שנקרא Win-Win Situation – זהו מצב בו שני הצדדים מרוויחים ולכן כל צד יפעל ויביא את המאה אחוזים שלו, על מנת שאותו שיתוף פעולה יצליח, הרי ככל שהצד השני יצליח יותר, כך גם הוא.

מה שיצא לנו הוא מה שאנחנו מכוונים אליו ובהתאם לנושא של ארגון/הקהילה/האדם שאיתם אנחנו מתכננים לשתף פעולה. זה יכול להתבטא בחשיפה מוגברת יותר, ביסוס ברשתות החברתיות, הגדלת הטראפיק בקהילה ועוד דברים נפלאים!

אך רגע – ממה אנחנו צריכים להיזהר?

הקריטריונים לשיתוף פעולה מנצח

שיתוף פעולה מגדיר את הזהות שלכם. פעמים רבות אני חוזרת על כך שקהילה היא עסק לכל דבר (גם אם היא חברתית במלואה) ולכן כל שיתוף פעולה שנעשה יהיה מחושב.

שאלה ראשונה שאני שואלת את עצמי במהלך בחינת שיתופי פעולה היא: ״מהם הערכים של אותו ארגון/קהילה והאם הם חופפים וזהים לשלי?״

שאלה שניה היא, ״מה ה- Win-Win ששנינו נקבל, האם חברי הקהילה שלי יקבלו ערך מכך? איזה ערך אני אקדם?

שאלה שלישית – "באיזה אור השיתוף פעולה יציג אותי לפעמים הבאות?

אסביר זאת בכך שכשאנחנו עושים שיתופים פעולה, נצטרך לבחור את האנשים הנכונים. בעסקים כמו בעסקים – התדמית חשובה לנו מאוד, ולכן אנחנו לא נעשה שיתוף פעולה עם אדם אשר הוכיח את עצמו באור שלילי באותו תחום שאני עוסקת.

למשל: אני לא אעשה שיתוף פעולה עם קהילה שמזוהה עם פירמידות ונוכלויות למיניהן, מכיוון שלאחר מכן ולא משנה כמה השת״פ היה טוב וערכי, אין סיבה שקהילה אחרת תרצה לעשות איתי שיתוף פעולה.

איך לחתור ליצירת שיתופי פעולה?

כאשר מצאנו את הארגון או את אותו האדם שאנחנו רוצים לשתף איתו פעולה, בחנו והגענו למסקנה שזה מה שנכון לקהילה שלנו – אנחנו נתחיל בפניה אישית, בה אנחנו מציגים את התועלת באותו שיתוף הפעולה לאותו הצד.

1. פלטפורמה – אנחנו נצטרך לפנות לאדם הנכון בפלטפורמה הנכונה. אם אנחנו פונים למנהל קהילה בפייסבוק, נעשה זאת בצ׳אט שיש לנו, אם אנחנו פונים לארגון, אנחנו נפנה לרוב במייל.

2. נגישות – לאחר שפנינו לאותו אדם, אין מקום למשחקי ״דייטינג״ של שליחה באיחור או בדיליי ולכן אנחנו נהיה זמינים לאותו אדם ונענה לו בהקדם. מענה בהקדם האפשרי מרגע קבלת ההודעה של הצד השני (בין אם זאת הודעה שרצינו לראות או כזו שפחות), יקדם את ההערכה של הצד השני כלפיכם ויציג אתכם באור חיובי ורציני.

3. פתיחה – פניות אישיות צריכות להתחיל במעיין מינגלינג קצר, עוד לפני שאנחנו ניגשים לעניין ודורשים את הבקשה. נכון שהבקשה שלנו תביא לצמיחה וגדילה של שני הצדדים, אך אותו האדם שאנחנו פונים אליו צריך להיות בהקשבה והיכרות מספקת איתנו, כדי שיחשוב על כך בכלל. לכן, אנחנו נתחיל לרוב בהודעת ״מה קורה?״ סטנדרטית, הצגה קצרה עלינו ועל הקהילה וכמובן – פידבק על מעשיו של אותו אדם.

לאחר שקיבלנו את האוקיי, פתחנו בטוב, המשכנו את השיחה וקבענו יום ושעה שמתאימים לכולם – אנחנו נהיה חייבים לפרסם לפחות שבוע מראש בקהילה על כך, על מנת שחברי הקהילה (להם יש חיים והתחייבויות) יוכלו לשריין לעצמם את המאורע. בפרסום אנחנו חייבים להציג את התמונה של הצד השני (כמובן כזו שתהיה מקובלת עליו), עם כיתוב והסבר על האדם/ארגון.

טיפ קטן לסיום

בסוף האירוע, תתקשרו לאותו אדם, תגידו לו תודה רבה ואחלו לו המשך יום מקסים 🙂

רדימה, לכו תמצאו לעצמכם שיתוף פעולה טוב, כזה שיניב לכם תועלת ויתן ערך לחברי הקהילה שלכם, תוך יצירת מצב Win-Win! ולכו תדעו… אפילו תמצאו את הקשר הבא שלכם, זה שיקפיץ לכם את הקריירה (ואת הקהילה) לשלב הבא!