הפיכת בעלי עסקים ל״אוטוריטה״ המביאה באופן אורגני ופשוט לקוחות ומשמרת אותם – תוך יצירת לויאליות במאה ה-21.
נכון לשנת 2021 (ועוד לפני) כל עסק חייב להגיד בפה מלא ״יש לי קהילה״.
במאה ה-21, המילה ״קהילה״ הפכה להיות סמל סטטוס לכל עסק מצליח ולכל מותג אשר הבין כי מעבר למוצר ולשירות יש את שורות הרווח, שעל מנת לצמוח בעולם העסקים החדש, חייבות לייצר שיתופי פעולה ומצבים בהם כל הצדדים מרוויחים.
ההשקעה בתהליך בניית קהילה
בניית קהילה היא תהליך הנפרש לאורך מספר שלבים, כאשר כל אחד מהם הוא חשוב והכרחי להתפתחות ולמיצוי המקסימלי של הפוטנציאל. חשוב ביותר להבין כבר מההתחלה כי קהילה היא כמו לב פועם – יש עליות וירידות, כך שההשקעה בבניית קהילה היא לטווח ארוך ולכן היא מתאימה רק לארגונים אשר באמת רוצים להצליח ומתכוונים להישאר כאן זמן רב.
עוד לפני שמתחילים לבנות קהילה, חשוב מאוד לבצע חקר שוק במטרה להבין: מיהו קהל היעד שלנו, מהם הצרכים שלו וכיצד אנחנו הולכים לענות עליהם. כל זאת כמובן, תוך הלימה בין המוצרים והשירותים של המותג אותנו בנינו או של הארגון בו באנו לעבוד, לאחר מכן אנחנו נענה על מספר שאלות:
- ״מה?״ – מה הצורך של חברי הקהילה שלנו?
- ״למה?״ – למה קהל היעד שלנו צריך את זה?
- ״למה?״ – כן, נשאל שוב למה – והפעם נרצה להבין למה דווקא אצלנו? מה אנחנו מספקים באופן שונה וייחודי אך ורק לנו?
- ״איפה?״ – איפה קהל היעד שלנו צורך הכי הרבה תוכן?
- ״איך?״ – איך קהל היעד שלנו אוהב לקבל תוכן?
- ״מתי?״ – מתי קהל היעד שלו צורך תוכן? מתי הוא הכי פעיל? מתי הוא ירצה בכלל לשמוע מאיתנו?
- ״מי?״ – מי האדם הנכון ביותר לנהל את כלל האופרציה והקהילה?
לאחר שענינו על כל השאלות האלו, אנחנו יכולים להתחיל בבניית תכנית אסטרטגית לקהילה הכוללת את מטרות הקהילה ובניית מפת הדרכים לשם המטרה, תוך ציון ושימוש בכלל הנכסים העומדים לרשותנו כעת ושלל הנכסים אשר אותם אנחנו חייבים ליצור להמשכיות ומימוש פוטנציאל הקהילה.
בניית קהילה – יש גם את הפן הטכני
הצד הטכני של בניית הקהילה יבוא ישר לאחר מכן, וכבר בו אנחנו נכלול את בניית המרחב הסביבתי בפלטפורמה שאותה ציינו בשאלות שקדמו, בניית גאנט תוכן, תיאור מאוד מסודר ואת הנראות תוך שימוש בצבעי המותג והנחלת ערכים לקהילה.
כל מה שעברנו עד עכשיו, אלו הצעדים הפשוטים וכעת – לאחר שהרמנו את הקהילה והיא יצאה לאוויר העולם (מזל טוב!), מתחילה העבודה האמיתית, פעימות הלב מתחילות לעלות ולרדת בקצב שונה (א.ק.ג מישהו?!) והשמירה על קצב מהיר וגבוה מתחילה.
השלבים הבאים בבניית קהילה יהיו ארוכי טווח וחלקם יצטרכו לחזור על עצמם אחת לפרק זמן מסוים, כתלות בצמיחה ובגדילה של הקהילה. שלבים אלו יכללו בין השאר: יצירת אמון, גיבוש גרעין, התאמת תוכן תוך כדי תנועה, גיבוש כולל וגידול הקהילה עצמה.
כל התהליכים והשלבים, הם רק הפתיחה לתהליכי ה״שימור״ והם אלו שיקבעו האם הקהילה שלנו תהיה קהילה שיוצרת, גדלה ומתנהלת מעצמה – או שהיא תהיה קהילה ממוצעת, אשר צריכה התנעה של מנהלי הקהילה כל פעם מחדש – איפה בסקאלה הזו נמצאת הקהילה שלכם?